Detský vzdor a iné prejavy správania sa detí predškolského vekuA) Detský vzdorĎalším častým problémom je detský vzdor. Obdobie detského vzdoru trvá približne od 21-23 mesiacov do 4 rokov. V tomto období sa deti a ich nálady menia ako počasie. V 3,5 až 4 rokoch je vzdor na vrchole. Deti už majú v tomto veku slušnú slovnú zásobu a trénujú si sebapresadzovanie. Ráno dieťa pozdraví, poobede nie. Ráno si umyje zuby, večer urobí kvôli tomu scénu. Tento čas je pre dieťa dôležitý, učí sa hovoriť „nie“, čím si buduje svoju osobnosť. Skúša hranice, snaží si potvrdiť svoju nezávislosť. Už dokáže mnohé veci samo... Súčasťou tohto obdobia sú záchvaty zlosti. Dieťa ešte mnohým obmedzeniam nerozumie a nemá vyvinutý zmysel pre sebakontrolu. Riešenia: Vzdor u malých detí Nechať dieťaťu možnosť rozhodnúť Rozhodne sa nenechať biť Dať presne opačný povel Naučiť ich povedať, čo chcú Vysvetľovať, vysvetľovať, vysvetľovať Určiť mentálny vek dieťaťa Hovoriť s nimi ako s partnermi
B) Žalovanie Deti v predškolskom veku často žalujú. Ide im najmä o to, aby si presadili svoje záujmy a požiadavky. Perspektívu iného dieťaťa pritom neberú do úvahy. „Žalovať sa nesmie! Môžeš sa hanbiť, keď žaluješ na iné deti!“ Alebo aj: „Nestaraj sa o druhé deti!“ – takéto výzvy ešte dieťa nevie spracovať, pretože mu to jeho dosiahnutý stupeň chápania nedovoľuje. Deti v tomto veku chcú od dospelých získať pomoc a podporu, keď sa sťažujú na iné deti. Tu si dospelí musia zvážiť či je ich zásah žiaduci, alebo majú podporovať samostatnosť detí? Najdôležitejší tip, ako sa v takýchto situáciách zachovať, znie: Predtým ako nepremyslene začnete konať, porozmýšľajte, prečo dieťa žaluje. Čo chce získať? „Skutková podstata“ môže byť tá istá, ale úmysel dieťaťa rôzny. Od zámeru dieťaťa závisí potom aj reakcia dospelého.
Prečo deti žalujú?
Aktívne počúvanie je najlepšou cestou k tomu, aby sme deti viedli k samostatnosti. Ide o to, že prerušíme na chvíľu svoju prácu, vypočujeme si dieťa do konca, neskáčeme mu do reči, ale hlavne sa mu nevysmievame a neponižujeme ho. Pretože takýto rozhovor neposkytuje riešenia, oveľa viac vsádza na dôveru dieťaťa, aby si dokázalo vyriešiť svoje „záležitosti“ samo. A tak deťom dodávame odvahu, aby prevzali iniciatívu do svojich rúk. Deťom budú ich emocionálne reakcie a motívy žalovania jasnejšie vtedy, ak sa rodičia budú pri aktívnom počúvaní dotýkať aj ich citov. Deti získajú vďaka takýmto rozhovorom emocionálne kompetencie – dôležitý základ pre sebavedomie a samostatnosť.
C) LožČasto vyskytujúcim sa javom u predškolských detí je klamstvo. Treba si však uvedomiť, že nie je klamstvo ako klamstvo. Vždy musíme brať do úvahy vek dieťaťa. Až od mladšieho školského veku (6 rokov) je dieťa schopné prijímať pravidlá medziľudských vzťahov ako záväzné. Ich všeobecnú platnosť však celkom chápe až v období pred pubertou. Preto o pravom klamstve hovoríme až u detí v školskom veku. V tomto veku sú schopné rozlíšiť, čo je pravda, a zároveň vedia, že klamať sa nesmie.
|