Poruchy pozornosti, ADD
Pozornosť je schopnosť aktívne zamerať duševnú činnosť na určitý obsah. Je časťou funkcie vedomia. Pozornosť je spojená s podráždením istých nervových centier a útlmom ostatných centier v mozgu. To umožňuje vyčleniť pre človeka významné podnety, t.j. zamerať psychickú činnosť. Pozornosť pasívna, mimovoľná, je vyvolaná nečakaným podnetom a pozornosť zámerná, vzniká na základe toho, že venujeme istému javu, predmetu pozornosť. Rozvinutá pozornosť je podmienkou náročných pracovných, učebných a záujmových činností a zároveň produktom týchto činností, ich sústavného vykonávania. Je výsledkom vývoja osobnosti, výchovy a sebavýchovy. Závisí tiež na aktuálnej životnej situácii jedinca a na jeho aktuálnom stave.
V priebehu detstva sa mení kapacita a kvalita pozornosti, jej vývoj závisí od dosiahnutia určitého stupňa zrelosti CNS. Pozornosť je jedným z prostriedkov regulácie psychickej aktivity, najmä poznávacích procesov.
Porucha pozornosti – ADD
Pre dieťa so syndrómom ADD je charakteristická slabá pozornosť, nedokáže sa dlhšiu dobu sústrediť, je roztekané. Tieto deti väčšinou nehnevajú a veľmi neupútavajú pozornosť na seba. Sú pomalšie. Citlivý, trpezlivý prístup zabraňuje tomu, aby dieťa nestrácalo sebavedomie.
Charakteristické znaky správania u detí s ADD
- Ľahko sa rozptýli vonkajšími podnetmi
- Má problémy s počúvaním a plnením pokynov
- Problémy má so zameraním pozornosti a jej udržaním
- Nedokáže sa sústrediť na zmysluplnú prácu a na jej dokončenie
- Podáva v škole nevyrovnaný výkon, striedajú sa fázy nasadenia a útlmu
- Vypínanie pozornosti, čo vyzerá ako „zasnívanosť“
- Je neporiadne / stráca veci, má vo veciach neporiadok /
- Má problémy samostatne pracovať
- Má organizačné problémy
|