DYSLEXIA
Dyslexia je špecifická vývinová porucha učenia, ktorá sa prejavuje neschopnosťou naučiť sa dobre čítať aj napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežného vyučovacieho vedenia, má primeranú inteligenciu a vhodné rodinné podmienky.
Významným znakom vo vzdelávaní je nepomer medzi zvládaním čítania a ostatných predmetoch v neprospech čítania.
Ťažkosti, ktoré sú príznačné pre dyslexiu:
- nespoznávanie všetkých písmen,
- zámeny písmen obrazovo podobných (m-n, h-k), zrkadlovo podobných (b-d, s-z), zvukovo podobných (d-t, b-p)
- prehadzovanie poradia písmen a slabík
- vynechávanie a pridávanie písmen a slabík,
- komolenie slov,
- ťažkosti v analýze a syntéze slov, neschopnosť spojiť hlásky do slabík, slabík do slov,
- pretrvávanie dvojitého čítania
- nesprávna melódia hlasu, nerešpektovanie čiarky, bodky za vetou
- prerušované, trhané čítanie
- čítanie bez porozumenia s častým výskytom chybne prečítaných slov, neschopnosť sledovať obsah textu.
Sprievodné javy, ktoré sa môžu vyskytnúť pri dyslexii:
- poruchy v oblasti sluchového vnímania (narušená sluchová analýza a syntéza, ťažkosti pri poznávaní dĺžky slabík, znížená sluchová pamäť),
- poruchy v oblasti zrakového vnímania (narušená zraková analýza, ťažkosti pri zrakovej diferenciácii, znížená zraková pamäť)
- problémy v priestorovej orientácii
- narušené očné pohyby
- artikulačná neobratnosť, slabšia verbálna pohotovosť
Dieťa s dyslexiou má k čítaniu veľkú nechuť, do čítania ho treba nútiť. Odpor k čítaniu vyplýva z jeho ťažkostí. Číta nerado, málo, tým sa jeho ťažkosti v čítaní ešte viac prehlbujú, dieťa sa dostáva do bludného kruhu demotivácie, čo môže spôsobiť aj problémy v správaní.
Včasná a odborná náprava môže zabrániť, aby dyslexia zasiahla do citového, povahového vývinu dieťaťa a ohrozila jeho sociálne zaradenie.
|