DYSKALKÚLIA

Dyskalkúlia je špecifická vývinová porucha učenia, pri ktorej má dieťa problém s chápaním základných matematických pojmov, vzťahov a ich uplatňovaním pri riešení matematických úloh v dôsledku mozgových dysfunkcií napriek tomu, že matematike venuje dostatok času a je priemerne až nadpriemerne inteligentné.
Pokiaľ má dieťa problém s matematikou v prvom ročníku základnej školy ešte nemusí ísť o dyskalkúliu. Ak však problémy so zvládaním učiva matematiky pretrvávajú aj vo vyšších ročníkoch, dieťa zaostáva za ostatnými spolužiakmi, je vhodné navštíviť pedagogicko-psychologickú poradňu.

Ťažkosti, ktoré sú príznačné pre dyskalkúliu:

  1. nepochopenie pojmu číslo,
  2. neschopnosť pamätať si čísla a písať čísla,
  3. nedostatočná predstava číselného radu, neschopnosť v ňom pokračovať,
  4. neschopnosť pamätať si vzorce a pravidlá, uplatňovať ich pri riešení úloh,
  5. problém s prechodom cez desiatku,
  6. zamieňanie podobných čísel, poradia čísel,
  7. nezvládanie spájania čísel,
  8. problém s čítaním čísla, pokiaľ sa v strede nachádza nula,
  9. zamieňanie matematických operácií a pojmov (väčší-menší, viac-menej a pod.),
  10. počítanie čísel po jednom,
  11. problém s triedením prvkov podľa tvaru, veľkosti a pod.,
  12. problém s rozlišovaním geometrických tvarov,
  13. problémy s rysovaním.

Sprievodné javy pri dyskalkúlii:

  1. porucha pravo-ľavej orientácie, priestorovej orientácie,
  2. porucha  zrakového, sluchového vnímania,
  3. porucha pozornosti, pamäte, nesústredenosť,
  4. problém s čítaním znakov, symbolov (napr.čítanie nôt),
  5. slabá orientácia v zemepisných umiestneniach krajín na mape,
  6. ťažkosti s pochopením vyjadrenia času na ciferníku hodín, časovou orientáciou, 
  7. ťažkosti s koordináciou pohybu, pochopením pravidiel športových hier (najmä rýchlych, dynamických hier,
  8. v dospelosti ťažkosti s plánovaním ekonomických situácií, vlastným rozpočtom, šetrením.

Dyskalkúlia je porucha, ktorá sa odstraňuje veľmi ťažko. Pri vzdelávaní dieťaťa s dyskalkúliou je vhodné používať špeciálne metódy, napríklad predtlačenú číselnú os, kalkulačku a pod. Pri práci s dyskalkulickými deťmi je v škole dôležitý individuálny prístup. Učiteľ by sa mal usilovať žiaka akceptovať, mal by o jeho probléme vedieť podľa možnosti čo najviac, a tým byť pripravený na rozmanitosť tejto poruchy. Čím viac toho bude učiteľ o danom probléme vedieť, tým lepšie bude predvídať možné situácie a bude vedieť na vzniknuté problémy pohotovo reagovať.