Čítanie

Schopnosť čítať patrí medzi základné kultúrne vlastnosti človeka a je dôležitou podmienkou pre jeho vzdelávanie a rozvoj osobnosti.

Osvojenie si čítania je zložitý psychický proces, ktorý je ovplyvnený:
1. vnútornými predpokladmi - vlohy
2. vonkajšími predpokladmi  - prostredie v ktorom dieťa žije

 

Proces osvojovania čítania prebieha v 2 obdobiach:

a) predšlabikárové (prípravné obdobie) – je to obdobie, kedy dieťa navštevuje MS – dozrievajú jednotlivé psychické funkcie potrebné na osvojovanie čítania

b) vlastný nácvik čítania prebieha v 2 etapách:
          1. etapa začiatočného čítania – je to etapa, kedy si žiaci  osvojujú techniku čítania
          2. etapa pokročilého čítania- je to etapa, kedy si žiaci osvojujú obsahovú stránku
                textu.

Základné znaky čítania:

  •  správnosť
  •  plynulosť
  •  rýchlosť
  •  uvedomelosť
  •  výraznosť

 

Typy porúch čítania delíme:

  • podľa vzniku a priebehu:
    • DYSLEXIA
    • ALEXIA
    • HYPERLEXIA
  • podľa symptomatologie:
  • dyslexia v rámci ĽMD – ťažký typ dyslexie
  • dyslexia v rámci hereditárnych poškodení – ľahký typ
  • dyslexia v rámci hereditárno-encefalopatických poškodení
  • dyslexia v rámci neurologických porúch a iných rôznych príčin

 

Svetová neurologická federácia (1968) definuje dyslexiu–„Specifická vývinová dyslexiajeporucha prejavujúca sa neschopnosťou naučiť sa čítať aj napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežného výukového vedenia, má primeranú inteligenciu a sociokultúrnu príležitosť. Je podmienená poruchami v základných poznávacích schopnostiach, pričom tieto poruchy sú často konštitučného pôvodu.“

 

Neúspech  v čítaní môže spôsobiť:

  • žiak odmieta alebo sa vyhýba čítaniu,
  • stagnuje jeho slovná zásoba,
  • stáva sa nepozorné, impulzívne, čo môže vyústiť do negatívneho vzťah k učiteľovi
  • dostavuje sa asociálne správanie - agresívne správanie, záškoláctvo, ... 

 

Príčiny vzniku dyslexie:

  • rôzne mozgové poškodenia
  • lateralita - potlačenie dominancie (precvičovaní  ľaváci)
  • znížené čitateľské schopnosti
  • tlmivé rodinné prostredie
  • ĽMD

 

Symptomy dyslexie:
-    obrazové zámeny písmen (k -h, r-z, b-d-p, t –d) slabík

  • smerové zámeny (žiak číta opačným smerom sprava doľava)
  • nedočítava konce slov
  • vynecháva slová, preskakuje riadky
  • komolí slová
  • vsúva hlásky do slov, ktoré tam nepatria
  • nesprávne chápe obsah textu
  • nedokáže zreprodukovať prečítaný text
  • nízka rýchlosť čítania
  • robí chyby fonematického rázu (šiška – siska, siška, šiska)
  • prítomnosť dvojitého čítania
  • ťažkosti v spájaní hlások do slabík, slabiky do slov, čítanie slov, v ktorých sa vyskytujú spoluhláskové skupiny
  • nevie sa orientovať v texte

 

Alexia

Strata už naučenej schopnosti čítať.

Hyperlexia

a) - totálna neschopnosť naučiť sa čítať pri dobrých intelektových schopnostiach

b) - mimoriadna schopnosť naučiť sa čítať pri nedostačujúcej inteligencii – vyskytuje sa tzv.   
      „Zázračných deťoch“