Čítanie
Schopnosť čítať patrí medzi základné kultúrne vlastnosti človeka a je dôležitou podmienkou pre jeho vzdelávanie a rozvoj osobnosti.
Osvojenie si čítania je zložitý psychický proces, ktorý je ovplyvnený:
1. vnútornými predpokladmi - vlohy
2. vonkajšími predpokladmi - prostredie v ktorom dieťa žije
Proces osvojovania čítania prebieha v 2 obdobiach:
a) predšlabikárové (prípravné obdobie) – je to obdobie, kedy dieťa navštevuje MS – dozrievajú jednotlivé psychické funkcie potrebné na osvojovanie čítania
b) vlastný nácvik čítania prebieha v 2 etapách:
1. etapa začiatočného čítania – je to etapa, kedy si žiaci osvojujú techniku čítania
2. etapa pokročilého čítania- je to etapa, kedy si žiaci osvojujú obsahovú stránku
textu.
Základné znaky čítania:
- správnosť
- plynulosť
- rýchlosť
- uvedomelosť
- výraznosť
Typy porúch čítania delíme:
- podľa vzniku a priebehu:
- DYSLEXIA
- ALEXIA
- HYPERLEXIA
- podľa symptomatologie:
- dyslexia v rámci ĽMD – ťažký typ dyslexie
- dyslexia v rámci hereditárnych poškodení – ľahký typ
- dyslexia v rámci hereditárno-encefalopatických poškodení
- dyslexia v rámci neurologických porúch a iných rôznych príčin
Svetová neurologická federácia (1968) definuje dyslexiu–„Specifická vývinová dyslexiajeporucha prejavujúca sa neschopnosťou naučiť sa čítať aj napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežného výukového vedenia, má primeranú inteligenciu a sociokultúrnu príležitosť. Je podmienená poruchami v základných poznávacích schopnostiach, pričom tieto poruchy sú často konštitučného pôvodu.“
Neúspech v čítaní môže spôsobiť:
- žiak odmieta alebo sa vyhýba čítaniu,
- stagnuje jeho slovná zásoba,
- stáva sa nepozorné, impulzívne, čo môže vyústiť do negatívneho vzťah k učiteľovi
- dostavuje sa asociálne správanie - agresívne správanie, záškoláctvo, ...
Príčiny vzniku dyslexie:
- rôzne mozgové poškodenia
- lateralita - potlačenie dominancie (precvičovaní ľaváci)
- znížené čitateľské schopnosti
- tlmivé rodinné prostredie
- ĽMD
Symptomy dyslexie:
- obrazové zámeny písmen (k -h, r-z, b-d-p, t –d) slabík
- smerové zámeny (žiak číta opačným smerom sprava doľava)
- nedočítava konce slov
- vynecháva slová, preskakuje riadky
- komolí slová
- vsúva hlásky do slov, ktoré tam nepatria
- nesprávne chápe obsah textu
- nedokáže zreprodukovať prečítaný text
- nízka rýchlosť čítania
- robí chyby fonematického rázu (šiška – siska, siška, šiska)
- prítomnosť dvojitého čítania
- ťažkosti v spájaní hlások do slabík, slabiky do slov, čítanie slov, v ktorých sa vyskytujú spoluhláskové skupiny
- nevie sa orientovať v texte
Alexia
Strata už naučenej schopnosti čítať.
Hyperlexia
a) - totálna neschopnosť naučiť sa čítať pri dobrých intelektových schopnostiach
b) - mimoriadna schopnosť naučiť sa čítať pri nedostačujúcej inteligencii – vyskytuje sa tzv.
„Zázračných deťoch“ |